Manager Financial Controller & FP&A

Är du en uppgiftsorienterad person som sätter stor vikt vid att kunna tillföra noggrannhet och effektivitet i rapporteringsflöden? Lockas du av att axla en betydelsefull position där du får användning av din förmåga att få samarbetspartners att dra åt samma håll? Vi rekryterar nu för Sodexos räkning en Manager Financial Controller and FP&A som ska driva budget- och prognosprocess mot den svenska verksamheten. Som Manager Financial Controller and FP&A ska du agera som en kravställare ut mot affärsområdena och vara en samordnande kraft i rapportering. Du kommer ansvara för att sammanställa finansiellt resultat och rapportera till Sodexos huvudkontor i Paris. Sodexo är en stor internationell serviceorganisation med ett stort samhällsansvar. För rätt individer erbjuds en fantastisk karriärsutvecklande arbetsplats. Du rapporterar till Head of Nordic FP&A och kommer att sitta på vårt nordiska huvudkontor intill Mall of Scandinavia i Solna.

Huvudsakliga ansvarsområden som Manager Financial Controller and FP&A

  • Konsolidering av resultat för affärsområdena i Sverige
  • Leda budgetarbete mot affärsområdeschefer
  • Rapportering av KPI:er kopplat till budget, prognos och resultat
  • Månadsvis sammanställning av finansiellt resultat för Sverige och i viss mån Norden
  • Managementrapportering
  • Vara samordnande och driva systemharmoniseringsprojekt
  • Kontinuerligt effektivisera noggrannhet och precision i prognostisering
  • Säkerställande att Sodexo följer uppsatta regelverk för IFRS, skatt- och momsfrågor
  • Nära samarbete med Finansdirektör, Redovisningschef, Business Controllers samt applikationsansvariga
  • Personalansvar över en direktrapporterande Controller

Kvalifikationer och erfarenhet
Vi söker dig som är civilekonom eller har motsvarande utbildningsbakgrund. Du har cirka 5-7 års erfarenhet av en Controller-position i en större internationell bolagsmiljö, gärna från en matrisorganisation. Du har erfarenhet av att anpassa dig efter olika redovisningsregler i rapportering (ex. IFRS) och har troligtvis erfarenhet från någon position inom redovisning tidigare i din karriär. Du har tidigare arbetat i ett bolag med ett brett tjänsteutbud. Vi tror du har en hög IT-mognad och arbetat i större affärssystem där du har varit involverad i olika harmoniseringsprojekt. Du har tidigare dokumenterad erfarenhet av att driva olika interna projekt inom rapportering eller analys. Du uttrycker dig obehindrat på både svenska och engelska i tal och skrift.

Personliga egenskaper
För att passa i rollen som Manager Financial Controller and FP&A trivs du i en arbetsmiljö med ständigt förbättringsfokus. Du har en hög analytisk förmåga och kan agera som en positiv kravställare mot din omgivning. Du är kommunikativ och är trygg i att framföra dina ståndpunkter i diskussioner med andra beslutsfattare. Du är trygg i att värdera och prioritera kraven från din omgivning. Du är duktig på att få med andra på dina initiativ, är lösningsorienterad och tycker om att ta en ledande roll i olika projekt. Du kan växla mellan ett helhetsperspektiv och detaljfokus samt har en förmåga att sammanväva olika perspektiv. Du värderar struktur och är pålitlig i din leverans, där du tar ett stort personligt ansvar.

Om du är rätt person kan Sodexo erbjuda dig ett stimulerande och utmanande arbete och många trevliga och kompetenta kollegor. Vi sitter i vårt aktivitetsbaserade nordiska huvudkontor som ligger i Arenastaden i Solna, i närheten av Mall of Scandinavia. Vi erbjuder friskvårdsförmån, subventionerad lunch och möjlighet till volontärsarbete på betald arbetstid.

Detta erbjuds du i tjänsten som Manager Financial Controller and FP&A:

  • En viktig position i en matrisorganisation över både Sverige och Norden
  • Möjligheten att få agera i en ledande position ur rapporteringssynvinkel mot affärsområdena i en matrisstruktur
  • Personalansvar och leda en kollega
  • Tätt samarbete med Sodexos Svenska Finansdirektör samt andra medarbetare inom Finans

Ansökan

I denna rekryteringsprocess samarbetar Sodexo med Meritmind. Tjänsten söker du genom att klicka här. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Meritmind, Casper von Sivers på 070-029 11 41. Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Du ansöker via Meritminds hemsida här

Sodexo grundades av fransmannen Pierre Bellon år 1966. Med hjälp av några tusen franska francs på fickan och stor entreprenörsanda startade han ett litet företag som levererade mat till företag i hans hemstad Marseille. Idag är Sodexo en av världens största arbetsgivare med verksamheter i 80 länder. Vi är världsledande inom Quality of Life Services vilket betyder att vi varje dag arbetar med målet att bidra till människors livskvalitet.

Genom över 100 olika tjänster effektiviserar och säkerställer vi att olika servicefunktioner fungerar på företag, sjukhus, skolor och andra arbetsplatser, t ex: lokalvård, arbetsplats-, måltidstjänster. Vi driver även hjälpmedels- och konferensverksamhet.

Vårt brinnande engagemang för hållbarhet, att utveckla våra medarbetare och främja mångfald är vida känt runt om i världen och har resulterat i en mängd prestigefyllda utmärkelser. I Norden omsätter vi 7,5 miljarder kronor och sysselsätter 11 000 medarbetare. Det gör oss till ett av Nordens ledande Service Managementföretag.

Ansök nu

Information

  • Företag: Sodexo
  • Plats: Solna
  • Omfattning: Heltid
  • Kategori: Ekonomi
  • Utgår om: 25 dagar

Påminn mig senare

Inte tid att ansöka nu? Lugn, vi skickar ett mail och påminner dig innan sista ansökningsdatum.

Genom att klicka "påminn mig" så godkänner du att dina uppgifter lagras enligt vår Integritets policy